Tuesday 16 December 2014

4 MENU DALAM 1 JAM

Assalamualaikum...

apa khabar semua????

kali ni saya bukan nak bagi tips memasak ya...tapi sekadar nak kongsikan kisah hidup saya..hihihi

sejak saya bergelar PENGURUS RUMAHTANGGA a.k.a surirumah, selalu juga lah saya masuk dapur untuk menyediakan makanan untuk suami tercinta & anak tersayang...sejak itu juga lah saya perasaan yang saya akan menghabiskan masa 1 jam untuk menghasilkan 3-4 menu...

3-4 menu tu bukan lah menu yang hebat2...tapi yang simple2 je...3-4 menu tu adalah:

  • nasi (putih/berperasa)
  • 1 lauk utama (ayam/ikan/sotong/udang/dll)
  • 1 sayur
  • telur dadar (macam wajib ada)


itu je...kalau mak saya, 4 menu ni boleh siap dalam masa 30 minit je kot....hahaha...saya pernah cuba untuk memasak dalam tempoh yang lebih pendek tapi belum berhasil...seolah2 wajib 1jam baru lah suami saya boleh makan...kihkihkih

sebenarnya saya masih belum mahir untuk handle 2 peiuk/kuali dalam 1 masa...atau buat 2 kerja dalam 1 mase...kecuali stove yang satu lagi tu saya jerang air/ masak sup atau lauk yang boleh dibiarkan tanpa pengawasan...kihkihkihkih

masa awal2 kahwin dulu, pernah kuali terbakar...saya panaskan kuali untuk menggoreng tapi tak ingat nak goreng apa...lepas nyalakan api dapur gas, saya pergi loading mesin basuh..siap loading mesin basuh, saya toleh tengok kuali dah berapi-api...Alhamdulillah, mase tu suami ada kat rumah...

lepas pada tu saya macam serik sikit kot...cuma sejak ada anak ni, kadang2 saya terpaksa buat 2-3 kerja dalam 1 masa...apa tak nya...tengah duk masak, Haqeem sibuk minta itu ini...plus, membalas wassap2 dari customer...kira ok lah tu kan????

sekian perkongsian saya kali ni...sangat berharap saya mampu memendekkan tempoh memasak setiap hari...kahkahkah...

No comments:

Post a Comment