Friday 7 November 2014

Petua Melegakan Demam

Bismillahirohmanirrohim..

Assalamualaikum...

Semalam Allah uji sikit ummi kepada si teruna Muhammad Haqeem ni...saya lah tu, umminya Haqeem..Semalam Haqeem demam & cirit...so, saya sempatlah google2 petua2 yang boleh saya gunapakai untuk Haqeem...alang2 tu boleh blogwalking skali kan...hihihi...

Hasil pencarian sambil blogwalking, saya dapatlah petua2 dari blog ibuberbicara.blogspot.com...Antara petuanya adalah seperti berikut....Jom baca!!!!

Petua Melegakan Demam 


Pokok bunga cina putih
  • Beberapa helai daun bunga raya atau daun bunga cina atau daun lada (cili api) diramas-ramas dalam semangkuk air bersih. Jerlomkan seluruh kepala dan ubun-ubun dengan air tersebut. Ulang beberapa kali hingga demam anak kebah. (baru saya tahu yang daun pokok cili api pun boleh guna..) 

Asam jawa
  • Sebuku asam jawa diramas dengan sedikit air. Sapukan air tersebut pada ubun-ubun dan seluruh kepala. Biarkan air asam jawa itu kering di kepala. Lakukan sehingga betul-betul sembuh. (yang ni memang saya pernah buat & masih buat)

daun sirih & buah pinang
  • Beberapa helai daun sirih diramas dalam semangkuk air bersih bersama buah pinang muda yang telah dipecah-pecahkan. Jerlom kepala dengan  ramuan ini. Lakukan beberapa kali sehingga panas badan berkurangan. (susah juge nak cari bahan2 ni)

ubi kayu
  • Ambil sebuku ubi kayu, kupas kulitnya, bersihkan lalu diparut. Parutan tersebut ditepekkan di dahi. Jika parutan kering, gantikan dengan parutan yang baru. Lakukan sehingga suhu badan menurun. (rebus ubi kayu, makan panas2, minum kopi O...sedapnyeeee)

buah kembang semangkuk..akan mengembang apabila direndam....
  • Rendam buah kembang semangkuk dan halwa kundur lebih kurang 1/2 -  1 jam di dalam air masak/putih. Airnya diminum untuk meredakan panas badan.

daun pegaga..biasa dijadikan ulam atau jus
  • Pegaga termasuk akarnya dibersihkan dengan air garam lalu dikisar. Minumlah jusnya untuk menurunkan suhu badan. Boleh ditambah gula batu jika ingin rasa manis.

beras pulut..warnanya sedikit kekuningan...

  • Segenggam beras pulut disangai (goreng tanpa minyak) sehingga kekuningan. Campurkan dengan secawan air panas. Setelah air tersebut suam, tapiskan dan boleh diminum. 

Haa...itu lah petuanya...banyak pilihan, mana2 yang senang nak dapat tu, boleh lah cuba....Tapi saya ada 1 petua lagi...gabungan cara moden & tradisional...Nak tahu???
Saya jerlom kepala & seluruh badan Haqeem dengan semangkuk air yang dititiskan beberapa titis Basic-H Shaklee. Buat sampai suhu badan Haqeem turun..Selain jerlom, ada ketika saya mandikan Haqeem dengan bancuhan Basic-H.. Alhamdulillah, berkesan dalam melegakan demam....
Nak tahu pasal Basic-H??? akan saya kongsikan infonya di entri akan datang...Insya'Allah

Selamat mencuba!!!!





No comments:

Post a Comment