Monday 3 November 2014

RESEPI: Tumis Bilis Ranggup

Assalamualaikum....

Semalam husband requested lauk Tumis Bilis Ranggup ni, tapi disebabkan dia kesian kan saya yang macam banyak keje nak siapkan...plus, dia dah lapar sebenarnya...maka dengan bersungguh2 dia kate nak buat sendiri...tapi, bahan still saya yg sediakan sebab ni resepi saya yang cipta...hihihi

Dulu buat lauk ni, nak lawan dengan bubur nasi kosong...husband x pernah makan bubur nasi kosong, biasa dia makan bubur nasi ayam..maka saya cipta lah resepi ni supaya dia berminat nak makan bubur nasi kosong tu...

Alhamdulillah, dia suka & selalu juga requested bile2 dia teringin nak makan...macam semalam & hari ni lah...jom tengok resepi nya.....

inilah hasil dari resepi yang bakal saya kongsikan...
yang kanan versi husband (semalam) & yang kiri versi saya (hari ni)..
saya buat terlebih garing...huhuhu..

Bahan-bahan:

1-2 genggam ikan bilis
1 ulas bawang putih - hiris/cincang
1-2 biji bawang merah/besar - hiris kasar
2-4tangkai cili padi - hiris kasar
1 sudu besar sos tiram
perasa & garam
minyak masak

Cara-caranya:
-panaskan minyak masak dlam kuali & gorengkan bilis hingga agak garing (agak2 je lah)
-ketepikan bilis, masukkan & tumis bahan2 yang dihiris hingga layu
-satukan bilis & bhn tumisan, kemudian masukkan sos tiram.. Kasi kacau rate ye..
-perasakan dgn perasa & garam, gaul rata. (garam sikit je sb bilis dah sedia masin)
-siap dah lah..terpulang samada nak tos dulu atau tak sebelum pindahkan ke mangkuk...

Sekian sahaja resepi ringkas yang menjadi kesukaan husband...siapa sangka, lauk se-simple ini boleh buat dia teringat2...selamat mencuba ye semua...

Oh ya, versi husband sy dia x guna perasa & garam tapi dia ganti dengan perencah mee segera perisa kari....mula2 sy marah sb unhealthy tp bila makan, Ya Rabbi...sedap...tapi x boleh amal sokmo, bahaya...




No comments:

Post a Comment